طرح درس نویسی پیش دبستان

بر اساس کتاب "با کودکان خود طیب سخن بگوییم"
بایگانی
آخرین مطالب

طرح درس نویسی پیش دبستان

بر اساس کتاب "با کودکان خود طیب سخن بگوییم"





۱۰ مطلب در دی ۱۳۹۸ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

 

چلسه هفتم از مبحث طرح درس نویسی در حالی شروع شد که اعضاء کلاس با کوله باری از سوالات و ابهامات در مورد محتوای تولیدی از فصل لحن و القاء سر جلسه حاضر شده بودند و توقع رفع آن ها توسط استاد را داشتند.

ابتدای کلاس با معرفی یک کتاب به عنوان نمونه طرح درس توسط استاد شروع شد که اتفاقا یکی از منابع مورد استفاده آن ها در طرح درس های پیش دبستان کتاب طیب سخن بود!

استاد با توضیحی مختصر در مورد نحوه ی نوشتن این طرح درس، عنوان کردند که با محتوایی که ما در اختیار داریم در مدت یک هفته می توانیم از این مدل کتابها بنویسم ، فقط کافیست قلق کار دست اعضاء بیاید.

پس از معرفی این کتاب و توضیح در مورد مدل طرح درس نویسی آن ،اعضاء جلسه شروع به توضیح در مورد روند خودشان نمودند و  استاد در مورد ایراد کار  اعضاء و ریشه ی آن کمی توضیح دادند.

همانطور که می دانیم و در پست خروجی های کار، روند کار یکی از گروه ها توضیح داده شد، سوالات افراد عمدتا مربوط به محتوا که موضوع لحن و القا ، تعریف آن ها و احصاء انواع آن ها و توزیع آن در رده های سنی مختلف است می شود بود.

 از نظر استاد، عمده مشکل اعضاء در ناتوانی از طرح درس نویسی و وجود این همه سوال، عدم تسلط به قالب کار و قلق های طرح درس نویسی بود.

ایشان تاکید داشتند که باید کار از کل به جزء حرکت کند تا ابهام ها ابعادشان واقعی شود. مثلا در طرح درسی که به عنوان خروجی قرار است تولید شود ، باید ابتدا زمانهایش در نظر گرفته شود. یک مدل از طرح درس توسط ایشان از کل به جزء توضیح داده شد که به شرح زیر است:

ما می خواهیم در بازه سنی از ابتدای تولد تا شش سالگی طرح درسی تهیه کنیم که مخاطبش مادر باشد و بتواند بعضی از لحن ها را در فرزند خود بوجود بیاورد یا تقویت کند. این نکته را هم در نظر میگیریم که ممکن است مادر 24 ساعت در کنار فرزند باشد و القاهایی به او داشته باشد، اما چیزی که ایجا مد نظر ماست ، آن قسمت از ارتباطات است که به صورت هشیارانه به القای مسائل مشخصی اختصاص پیدا می کندو جنبه ی آموزش غیر مستقیم  دارد و قابل ارزیابی است.

از طرفی آموزش لحن ، یکی از 8 عنوانیست که قرار است به عنوان موضوع طرح درس قرار گیرد و غیر از موضوع لحن 7 عنوان دیگر در این طرح درس قرار می گیرد. و اگر مادر در ابتدای این آموزش ها روزی نیم ساعت از وقت خود را برای آموزش بگذارد در انتهای 6 سال فقط موضوع لحن، برای مادر به حدود 3 ساعت زمان در روز برای آموزش به کودک نیاز دارد.

بر همین اساس اگر در نظر بگیریم که طرح درس پیش دبستان ما شامل 8 موضوع است و هر کدام از این موضوعات لازم است در مقاطع سنی 6 ماهه توزیع شود ، با انبوهی از آموزش ها مواجهیم که باید از ابتدای کار طوری فعالیت ها را غربال کنیم که امکان اجرای آن ها برای مادر وجود داشته باشد.(اینکه عامل آموزش را مادر در نظر گرفتیم در ابتدای کار به دلیل مقدمه بودن و راحت تر بودن کار است که به محض پیشرفت، طرح درس مربوط به مربی نیز طراحی خواهد شد ان شالله)

اگر به موضوع طرح درس نویسی به این صورت واقع بینانه نگاه شود، متوجه می شویم که در هر سال از این 6 سال موجود، کافیست یکی از انواع لحن ها آموزش داده شود و اگر بازه هامان را به دلیل تغییرات توانایی های کودک به نیم سال کاهش دهیم در هر ماه از این طرح درس کافیست یک فعالیت برای آن لحن طراحی شود و این یعنی لازم نیست در موضوع لحن در این سطح عمیق و وسیع پژوهش شود زیرا محل استفاده از آن به این ابعاد وجود ندارد و به همین اندازه که در کتاب طیب سخن از انواع لحن و تعاریف آن صحبت شده برای طرح درس ما می تواند فعلا کافی باشد.

با این توضیحات استاد ، لحن های موجود در فصل لحن از کتاب طیب سخن که 6 تاست توسط استاد توضیح داده شد و قرار شد این لحن ها بر اساس سیری که در خود کتاب دارد و همچنین سیر تثبیت لحن های سالهای قبل در سالهای بعد، به صورت فعالیت در بازه های یک ماهه توزیع شود. 

برای پیشرفت سریعتر کار هر کدام از لحن ها به یا چند نفر از اعضای جلسه برای طراحی فعالیت در سالهای مختلف سپرده شد.

در مورد تثبیت این لحن ها در سالهای مختلف هم این نکته وجود دارد که اگر به عنوان مثال لحن دعایی در سال اول به صورت آموزشی کار می شود ، در سال دوم برای تثبیت آن در پس زمینه آموزش ها و فعالیت ها به عنوان یادآوری و تثبیت قرار می گیرد.

 

 

صوت جلسه هفتم طیب سخن از سایت مدرسه قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ دی ۹۸ ، ۰۶:۴۰
زهرا سادات علوی

بسم الله الرحمن الرحیم

یا عالی بحق علی(ع) و یا فاطمه بحق فاطمه(س)

 

تلاش های جمعی گروهی شامل افرادی از کارگروه پیش دبستان:

در ابتدا به منظور نوشتن طرح درس لحن ، در زمان برگزار نشدن کلاس با همکاری هم پیش نویس و چارچوبی بر اساس سه اصل موجود در نمودار های فصل لحن از کتاب طیب سخن نوشته شد

اصول سه گانه که می توان آنها را با تفصیل دادن به شیوه های آموزش تبدیل کرد این موارد است:

  1. ایجاد محیطی شامل رفتارهای باپروای اطرافیان
  2. ایجاد محیطی شامل گفتارهای حکمت آمیز اطرافیان
  3. استفاده از لحن های طیب و مناسب و آموزش آن به کودک

که این پیش نویس طرح درس شامل کتابچه های ضمیمه ای در مورد احکام ، مسائل پزشکی ، روابط همسران و ... نیز بود که هدف اصلی اش اقناع باوری والدین برای ابراز رفتارها و گفتارها و لحن های طیب در برخورد با خودشان و کودک بود.

البته به دلیل گستردگی و نداشتن بازه های زمانی و فعالیت محور نبودن آن مورد پسند استاد نبود و از ادامه کار به آن نحو صرف نظر شد.(فایل این پیش نویس و نظر تفصیلی استاد نسبت به آن در پست خروجی ها موجود است)

 

پس از این کار تلاش ها با در نظر گرفتن فعالیت محور بودن و کاربردی بودن طرح درس ادامه پیدا کرد.

تلاش های دیگری به صورت پراکنده انجام شد که آن ها نیز مطلوب استاد نبودند (فایلها و نظرات استاد در پست خروجی ها موجود است ) شامل:

نمونه طرح درس شامل لحن و دسته فعالیت های مربوط به لحن ها

نمونه طرح درس شامل  لحن ها و دسته فعالیت ها در بازه زمانی کوتاه

تعریف انواع لحن ها و نمونه فعالیت برای یک هفته با نیم نگاهی به ادعیه روزانه حضرت زهرا(س)

 

 پس از توضیحات استاد محترم در مورد فایلها و اصرار ایشان به برگزاری جلسات مباحثه و هم نظر شدن در درون گروه ها و پس از آن برگزاری جلسه ششم کلاس و رفع کمی از ابهامات، کار طرح درس نویسی بر اساس مراحل زیر پی گرفته شد.

  1. کشف انواع لحن ها
  2. تعریف لحن ها و کارکرد آنها
  3. توزیع لحن ها در زمانبندی های مختلف به صورت طرح درس شامل فعالیت

سوالات و ابهامات زیادی باقی ماند مبنی بر اینکه منبع ما برای احصاء لحن ها و تعاریف آن ها و زمانبندی آن چیست که استاد جواب مشخصی ندادند و انتظارشان از ما پی گیری و مباحثه و پژوهش در این مورد بوده .

فعالیت هایی نیز در همین راستا انجام شد که فایل خروجی ها و نظرات استاد در پست خروجی ها آمده است.

کارهایی شامل:

احصاء انواع لحن ها و گسترش آن ها با استفاده از مشاهده میدانی

تعریف و کارکرد لحن ها با استفاده از تعریف عرفی

تعریف و کارکرد لحن ها با استفاده از واژه های قرآنی و واژه های نزدیک به آنها با جستجو در قرآن و واژه نامه التحقیق

فایل شامل تجمیع سوالات پیش آمده در حین کار

 

پی نوشت: به دلیل اینکه خروجی ها از اتقان کامل برخوردار نیست با عرض پوزش آن ها را در پست رمز دار قرار داده ایم . در صورت نیاز به داشتن رمز ، به مسئولین کارگروه پیام بدهید یا در همین پست، پیام بگذارید تا رمز خدمتتان تقدیم شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ دی ۹۸ ، ۲۱:۲۸
زهرا سادات علوی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

یا عالی بحق علی(ع) یا فاطر بحق فاطمه(س)

 

متن شماره 1:

بسم الله الرحمن الرحیم

یا مولاتی یا فاطمه اغیثینی

     وقتی انسانی پا به عرصه هستی می‌گذارد، از همان ابتدای تولد برای رفع نیازهایش گریه می‌کند و دیگران را به سوی خود فرا می‌خواند. در ابتدا شناخت او نسبت به نیازهایش بسیار اندک بوده و از بخش عمده‌ای از نیازهای اساسی‌اش بی خبر است. مثلاً نیاز به امنیت، نیاز به پوشش، نیاز به مسکن و ... . اما او واقعاً چه نیازهایی در زندگی دارد و چه مسیری را باید بپیماید تا آنها را برطرف کند؟ ما به عنوان مربی چه کمکی می‌توانیم به او کنیم؟

 برای رسیدن به پاسخ این سوال اولاً باید بدانیم هدف از خلقت انسان چه بوده و او باید به کجا برسد و در واقع نیاز حقیقی زندگی او چیست؟ خدای متعال در آیه ۵۶ سوره مبارکه ذاریات میفرماید:" وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعبُدُونِ " بنابراین هدف از خلقت انسان، رسیدن به مقام عبودیت خداوند است. لازمه رسیدن به این عبودیت ایمان و عمل صالح است. بنابراین آنچه باید به کودک آموزش دهیم مؤمنانه زندگی کردن و کاشتن بذر ایمان در اوست تا بتوان ثمره آن را در سالهای بعدی زندگی اش و در جامعه مشاهده کرد.

     کودکان با فطرتی پاک به دنیا می‌آیند، اگر به زشتی‌ها و ناپاکی‌ها آلوده نشوند، می‌توانند خوبی را از بدی و پاکی را از پلیدی تشخیص داده و به سمت خیر و صلاح حرکت کنند. بسیاری از والدین از تربیت کودکانشان و ورود آنها به جامعه نگران هستند؛ ولی باید دانست که اگر کودکان عاقل شوند و عقل آنها شکوفا شود، کار تعلیم و تربیت در سالهای بعد بسیار     آسان خواهد بود. عقل به عنوان قوه ادراکی انسان و وسیله‌ای برای تشخیص حق از باطل و درست از نادرست است. در هفت سال اول، عقل کودکان فعال نیست یعنی نباید در این سالها انتظار دیدن کارهای عاقلانه را از آنها داشته باشیم ولی باید قوه عقل را در آنها پرورش دهیم، زیرا تا عقل آنها فعال نشود نمی‌توانند در مسیر بندگی گام بردارند و عبودیت در آنها شکل نمی‌گیرد چرا که" اَلعَقلُ‌ ما عُبِدَ بِهِ‌ الرَّحمنُ‌ وَ اکتُسِبَ بِهِ الجَنان1" عقل آن چیزی است که با آن خدای رحمان پرستش ‌شود و بهشت با آن به دست ‌آید.حال برای سوق دادن آنها به سمت عقلانیت باید بدانیم که تنها در صورتی می‌توانیم به این مهم دست یابیم که ورودی‌های کودک مطابق با فطرت پاک و خداجوی او باشد. به عبارتی دیگر، تنها در صورتی می‌توانیم انتظار عقلانیت و ایمان را از او داشته باشیم که هرآنچه در سالهای ابتدایی زندگی اش با آن مواجه می‌شود و در وجودش حک می‌کنیم خوبی‌ها و پاکی‌ها باشند. مثلاً در کشاورزی تا بذر خوب و مناسب نکاریم نمی‌توانیم انتظار محصول را داشته باشیم. پس در هفت سال اول زندگی، باید مراقب بذرهای کاشته شده در وجود کودک باشیم.

حال پرسش این است که چگونه باید کودک را با خوبی‌ها مواجه کرد و از بدی‌ها دور نگه داشت؟ برای پاسخ به این سؤال باید محیط زندگی کودک و افرادی که با آنها در ارتباط است را شناخت. محیط خانواده و بعد از آن مهد یا پیش دبستانی اصلی‌ترین محیط حضور کودک و پدر و مادر و مربی به عنوان مهم‌ترین و تأثیر گذارترین افراد زندگی‌اش محسوب می‌شوند. بنابراین کودک ساعات زیادی را با آنها در ارتباط کلامی است. بدیهی است که برای هر آموزشی نیازمند کلام هستیم. اما منظور از کلام تنها سخن گفتن نیست؛ کلام عبارت است از انتقال پیامی معلوم با هدفی مشخص از یک متکلم به مخاطبی. بنابراین برخلاف آن چیزی که می‌دانیم، متکلم تنها آن کسی نیست که سخن می‌گوید بلکه هر کسی را که با هدف مشخصی پیامش را به دیگری منتقل کند متکلم می‌گوییم. به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید به یک نمایشگاه نقاشی رفته اید. تابلو های نقاشی مختلف از هنرمندان گوناگون را نگاه می‌کنید. هر تابلویی پیام متفاوتی برای شما دارد. در واقع هر نقاش می‌خواهد پیامی را با هدف مشخصی به مخاطب‌اش صادر کند. در این مثال نقاش، متکلم و تابلوی نقاشی، کلام اوست که علاوه بر انتقال پیام او، ما را از درون متکلم )نقاش) که باورها و اعتقادات و عواطف اوست نیز آگاه می‌کند.

بنابراین اساساً بدون کلام هیچ آموزشی اتفاق نمی‌افتد و استفاده از کلام، از ملزومات آموزش است، زیرا در آموزش، مطلبی بر پایه هدفی به مخاطب منتقل می‌شود و بدون استفاده از کلام که شامل گفتار، رفتار، اشاره و ... است، چگونه این کار امکان پذیر خواهد بود؟

در مثال فوق نقاش برای رساندن پیام خود از ابزارهای متفاوتی اعم از بوم، قلم، رنگ و ... استفاده می‌کند. و حواس، ادراکات و عواطف مخاطب را درگیر می‌کند. اگر درونیات نقاش متشنج باشد و یا پیام و هدف مناسبی را برای انتقال نداشته باشد آنچه به مخاطب عرضه می‌شود جز پریشان حالی چیز دیگری نخواهد بود. مربی نیز باید با استفاده از ابزارهای مختلف محتوای مناسب قابل ارائه برای کودک را به او انتقال دهد به گونه‌ای که حواس، ادراکات و عواطف کودک را به طور صحیح درگیر کند، تا کودک بتواند درست بیندیشد و درست گام بردارد. باید به این نکته توجه کنیم که کلام مربی می‌تواند شامل لحنِ بیان، حس و حال، نوع و رنگِ پوشش، شادابی و نشاط، اعمال و رفتارهای او، القا و نیتی که در پس حرفها و رفتارهای خود دارد نیز باشد و همه‌ی اینها با کودک حرف می‌زند و بر روی باورها و درونیات کودک اثر می‌گذارد. بنابراین توجه به این نکته بسیار مهم است که چه مفاهیمی را با کلام خود (رفتار، گفتار، اشاره، القا و به طور کلی سبک زندگی خود) به دیگران، علی الخصوص به کودکان انتقال می‌دهیم. خوبی‌ها و بدی‌ها از طریق کلام به کودکان انتقال می‌یابد. به همین دلیل در هر آموزشی، در هر مقطع از دوران زندگی انسان، نقش کلام، نقشی برجسته و ضروری است؛ بر این اساس هر قدر به این نقش اعتنای بیشتری شود امر آموزش سریع‌تر و بهتر صورت می‌گیرد.

حال با توجه به اینکه قرآن، کلام الهی و مطابق با فطرت انسان است مطمئناً بیشترین نقش را در تربیت انسان به عهده دارد و بهترین محتوا را دارد، زیرا حاوی پیام هایی از جانب خداوند است که هدفِ خلقت او را می‌داند. بنابراین مربی برای اینکه بتواند کودک را در مسیر درست هدایت کند باید برای انتقال محتوای درست به قرآن عمل کند و کودکان را نیز به طرق مختلف با محتوای ناب آن آشنا سازد تا بدین وسیله عقل2 آنها فعال شود و سمت و سوئی درست هدایت شوند و رشد یابند.

در این نوشتار سعی شده است ضمن تبیین و تفصیل کلام، با مبنا قرار دادن آن طرح آموزشی-تربیتی برای سالهای پیش‌دبستان ارائه شود.

 

۱.الکافی، کلینى،‏ ج۱، ص۱۱قُلْتُ لَهُ مَا الْعَقْلُ قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ قَالَ قُلْتُ فَالَّذِی کَانَ فِی مُعَاوِیَةَ فَقَالَ تِلْکَ النَّکْرَاءُ تِلْکَ الشَّیْطَنَةُ وَ هِیَ شَبِیهَةٌ بِالْعَقْلِ وَ لَیْسَتْ بِالْعَقْلِ.ترجمه: از حضرت صادق (علیه‌السلام) سؤال شد: «عقل چیست؟» فرمود: عقل آن است که به وسیله آن خداى رحمان پرستش شود و بهشت به دست آید. راوى گوید: عرض کردم: «پس آن‏چه معاویه داشت چه بود؟» حضرت فرمود: آن نیرنگ است، آن شیطنت است! آن نمایش عقل را دارد ولى عقل نیست.

 

۲.امیرمومنان درباره جایگاه و ارزش عقل می‌فرماید: جبرئیل بر آدم نازل شد و گفت: ای آدم، من مامور شده ام که تو را در انتخاب یکی از سه چیز، مخیر سازم؛ پس یکی را برگزین و دوتا را واگذار. آدم گفت: آن سه چیست؟ گفت: عقل و حیا و دین. آدم گفت: عقل را برگزیدم. جبرئیل به حیا و دین گفت: شما بازگردید و او را واگذارید. آن دو گفتند: ای جبرئیل، ما ماموریم هر جا که عقل باشد، با او باشیم. گفت: خود دانید و بالارفت. (اصول کافی، ج1، ص11، حدیث(2

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ دی ۹۸ ، ۲۰:۳۷
زهرا سادات علوی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

در پی تلاشهای افراد و به ثمر ننشستن این تلاشها، جلسه ای دیگر به منظور رفع ابهام و توضیحات بیشتر در مود طرح درس مورد نظراستاد تشکیل شد.

طرح درس مورد نظر استاد و روند پژوهشی برای رسیدن به آن ، شامل تلاش برای بدست آوردن انواع لحن ها و تعریف و کاربرد آنها و توزیع همراه با زمانبندی آن در مراحل سنی کودک است .

قرار بر آن شد طرح درس از تولد کودک تا سن 6 سالگی را پوشش دهد و مخاطب آن نیز والدین مخصوصا مادر باشد . پس از نوشتن طرح درس برای والدین ، در مراحل بعدی طرح درس لحن خطاب به مربی نیز نوشته خواهد شد ان شالله.

به این معنی که ابتدا می بایست انواع لحن ها را شناسایی کنیم، حدود و تعاریف و نقطه تمایز و کاربرد آنها را کشف کنیم و بر اساس نیاز کودک در بازه های سنی مختلف بوسیله ی فعالیت های مختلف طرح درسی با زمانبندی مشخص ارایه دهیم .

پس از این جلسه تیمی شامل افراد علاقه مند به پژوهش در این زمینه تشکیل شده و مشغول پژوهش و بحث و گفتگو پیرامون مطالب گفته شده زیر نظر استاد اخوت هستند.

صوت جلسه ی ششم طیب سخن از سایت مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ دی ۹۸ ، ۱۸:۳۳
زهرا سادات علوی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

با عبور از سند کوک و نیم نگاهی به معیارهای رشد در هفت سال اول ، جلسات به نوشته شدن متن طرح درس  بر اساس اجزای کلام نزدیک می شود .

قرار بر این بود که تا قبل از برگزاری جلسه ، افراد به قسمت لحن از کتاب طیب سخن مسلط شده باشند به همین منظور افراد می بایست فایلی شامل پاسخ به سوالات در مورد لحن را تا قبل ازجلسه آماده کرده و به عنوان تکلیف ارسال می نمودند.

سوالات بخش لحن:
۱. لحن چیست؟
۲. لحن و القا کجای کلام است؟
۳. نقش رفتارها در لحن چیست؟
۴. چگونه انتقال پیدا می‌کند؟
۵. چگونه تشدید یا تضعیف می‌شود؟ مثبت یا منفی
 

جلسه با توضیح و تفصیل لحن آغاز شد و از حاضرین درخواست شد در همان جلسه طی 10 دقیقه طرح درس مختصری برای سنین مختلف در دوره اول رشد بر اساس لحن طراحی کنند و پس از انجام آن در مورد آنها به بحث و گفتگو پرداخته شد .

چارچوب این طرح درس بر اساس جدولی شامل مبنا، روش و فعالیت های مربوط به آموزش لحن در بازه های سنی 1 ساله از بدو تولد تا 6 سال است.

با جهت دهی های استاد اخوت ، مشخص شد این طرح درس در بهترین حالت خود بر اساس نمودار های فصل لحن ازکتاب طیب سخن می بایست نوشته شود.

براساس این نمودار ، مبنای طرح درس ما ایجاد بستر من و پرورشدهنده ی استقلال کودک باید باشد و روشها نیز براساس نمودار تفصیل سه مولفه زیر است :

از بدو تولد: محیط کودک شامل رفتارهای امن و باپروای اطرافیان 

از دمیده شدن روح در جنین : محیط کودک شامل رفتارهای امن و باپروای اطرافیان + محیط کودک شامل گفتارهای حکمت آمیز اطرافیان و دوری از بیهوده گویی و سخنان زشت و ناروا

از تکلم کامل کودک : رفتارهای امن و باپروا+ محیط کودک شامل گفتارهای حکمت آمیز اطروفیان و دوری از بیهوده گویی و سخنان زشت و ناروا + استفاده از لحن های مناسب و با کرامت و آموزش آن به کودک

از اعضای کلاس خواسته شد تا هفته ی آینده بر اساس مطالب گفته شده طرح درسی تفصیلی بنویسند .

 

صوت جلسه ی پنجم طیب سخن از سایت مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ دی ۹۸ ، ۱۸:۳۳
زهرا سادات علوی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

گام سوم از روند طرح نویسی پس از تبیین کلام و عربی بودن آن و شاخص های مربی گری ، تسلط بر روی معیارهای دوره ی اول رشد که در سند کودک موجود است بود به همین دلیل جلسه ی سوم بر بحث و نظر و سوال در این موارد گذشت .

نتیجه آنکه برای روشن شدن مسیر و عدم انحراف در مواجهات با کودکان و مسایل مربوط به آن ها بهنر است مقاصد تربیتی انسان که در قرآن با ترکیب لعل به کار رفته و شامل موارد زیر است شناخته شده و معیار و میزان حرکت خود را این موارد و رسیدن به آن قرار دهیم.

این موارد شامل : تفکر ، رجوع به عقل ،دستیابی به شکر ، هدایت ، ذکر، تقوا ، رحمت و فلاح است که در سند کودک به اختصار در مورد آنها توضیح داده شده . 

با استقبال اعضای کلاس از تفصیل و توضیح و کار بیشتر بر روی این معیارها قرار بر این شد جلساتی به تبیین این موارد پرداخته شود که این موضوعدر جلسه چهارم با سند خوانی و توضیح و تفصیل استاد از روی متن سند همراه بود .

 

صوت جلسه ی سوم طیب سخن از سایت مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

صوت جلسه ی چهارم طیب سخن از سایت مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ دی ۹۸ ، ۱۸:۳۲
زهرا سادات علوی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

همانطور که قبلا درمورد روند کار و غرض برگزاری جلسات طیب سخن صحبت شد ، قرار بر این بود که این سلسله جلسات به نوشته شدن طرح درس پیش از دبستان منتهی شود به همین دلیل جلسه ی دوم طیب سخن با یک هفته تاخیر برگزار گردید تا متن مورد نظر استاد در مورد محوریت کلام و فرم ارزیابی درستی توسط اعضای کلاس تولید شود.

در جلسه ی دوم استاد اخوت پیرامون عربی و فطری بودن کلام قرآن و اثرگذاری تربیتی آن توضیح دادند.  سپس در مورد کلام و حقیقت گسترده ی آن  که محدود به سخن گفتن نیست و حتی رفتار را نیز در بر می گیرد توضیحاتی ارایه نمودندو مصادیق آن در محیط خانه و مهد را نیز کمی بسط دادند.

سخن تا جایی پیشرفت که انواع پیامهای گفتاری و رفتاری و اولویت اثرگذاری برخی بر دیگری مشخص شد . اینکه کودک در هفت سال ابتدایی زندگی خود چه پیامهایی را باید از والدین و محیط دریافت کند و ملاکهای آن چیست با ارایه یکی از ملاک ها بیان شد و قرار براین شد حاضرین برای جلسه آینده اصول و معیارهای دوره اول رشد را از سند کودک خوانده و طبق فهم خود اولویت بندی کنند .

تکلیف :
۱. مطالعه و بررسی معیارهای رشد در سند کودک و اولویت‌بندی آن‌ها(کدام‌ها را می‌فهمید و می‌پذیرید)
۲. مطالعه و پذیرش سیر شکل‌گیری کلام در کتاب طیب‌سخن(بخش فاتحه)

 

صوت جلسه ی دوم طیب سخن در سایت مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ دی ۹۸ ، ۱۸:۳۰
زهرا سادات علوی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

گام اول : کلام ، محور آموزشهای دوره اول رشد 
استاد اخودت در جلسه ی اول کلاس! در مورد اینکه کلام چیست و چرا مبنای آموزشهای دوره اول باید کلام باشد بر اساس کتاب طیب سخن توضیحاتی ارایه دادند و از افراد حاضر در کلاس خواستند که برای جلسه ی بعد، متنی به عنوان مقدمه ی طرح درس، شامل تبیین چرایی محور قرار دادن کلام در آموزش های پیش از دبستان بنویسند .

گام دوم : فرم ارزیابی مربی تراز قرآنی 

در همین جلسه در مورد مقدمات کلام و اینکه چه چیزهایی کلام یک فرد را می سازد بر اساس نمودارهایی از کتاب طیب سخن بحث کردند. ایشان هر کدام از این مولفه ها(حواس ، ادراکات، عواطفو توجهات، نطق و قول) را به اختصار توضیح داده و در مورد استاندارهای مربی گری بر اساس این مولفه ها کمی صحبت کردند . در پایان هم قرار بر این شد که دومین قدم در این مسیر نوشتن فرم ارزیابی مربی بر اساس مولفه هایی که کلام را تشکیل می دهد باشد .

 

تکلیف جلسه اول:

۱. نوشتن ۲،۳ صفحه دلیل برای محوری آموزشی قراردادن کلام
۲. تهیه پرسشنامه بررسی و انتخاب مربی طراز قرآنی (مهد).
۳. مطالعه کامل کتاب طیب سخن تا صفحه ۲۸.

 

 

لینک جلسات طیب سخن در سایت مدرسه قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران

متن به روز جلسات طیب سخن

صوت جلسه ی اول طیب سخن در سایت مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

 

 

لینک تمرین های حاضرین در کلاس طیب سخن

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ دی ۹۸ ، ۱۸:۲۲
زهرا سادات علوی

بسم  الله الرحمن الرحیم

یا عالی بحق علی (ع) و یا فاطر بحق فاطمه (س)


کارگروه پیش دبستان یکی از کارگروه های مدرسه قرآن و اهل بیت علیهم السلام است که وظیفه ی اصلی آن تولید طرح درس برای کودکان 2 تا 7 سال بر اساس دوره های رشد اجتماعی و ارایه آن به خانواده ها و مهدکودک هاست .
با تلاشهای افراد حاضر در کارگروه پیش دبستان طرح درسی آماده شد که علی رغم زحمات زیاد و پربار بودن طرح درس، از طرف استاد اخوت تایید نشد .
دلیل اصلی تایید نشدن این طرح درس، تک بعدی دیدن معنای کلام و محدود کردن این حقیقت به سخن گفتن در تمام طرح درس بود . و از آنجایی که محور همه آموزش ها در طرح درس ، کلام در نظر گرفته شده است ، این نقص در تعریف ، آموزشها را نیز دچار نقص می کند . 
برای رفع این نقص استاد اخوت پیشنهادی دادند مبنی بر اینکه در مرحله ی اول تعداد محدودی از اعضای کارگروه به کمک خود استاد، وقت و تمرکز خود را بر فهم عمیق و گسترده ی کلام گذاشته و در مرحله ی بعد فهم خود را به دیگر اعضا منتقل کنند و طرح درس بر اساس فهم عمیق از حقیقت کلام صورت گیرد . 

برنامه ریزی ها انجام شد و قرار شد جلساتی مبنی بر فهم عمیق کتاب طیب سخن با حضور استاد اخوت برگزار شود
 از آنجایی که در مدرسه ی قرآن غیر از کارگروه پیش دبستان افراد و گروه هایی دیگر نیز در حوزه ی کودک مشغول فعالیت هستند ، بنا شد وجود جلسات تخصصی طیب سخن را به اطلاع عموم افراد مدرسه برسانند تا از تمام ظرفیت های توانمند مدرسه در این حوزه برای نوشتن طرح درسی مطلوب و کاربردی استفاده شود.
 در پی این اطلاع حدود 70 نفر برای حضور در این جلسات! (کلاس) ثبت نام کردند که عملا با این تعداد جلسات به کلاس تبدیل می شد و کار از هدف اصلی خود خارج می شد . پس تصمیم جدیدی برای غربال افراد گرفته شد و شرط حضور در کلاس نوشتن دو طرح درس بر اساس فصل لحن کتاب طیب سخن قرار داده شد که تعداد افراد به حدود 30 نفر کاهش پیدا کرد که البته باز هم این تعداد مطلوب جلسات طرح درس نویسی نبود.
علی ای حال کلاس  با محوریت کتاب طیب سخن و با ارایه استاد اخوت آغاز شد ...

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ دی ۹۸ ، ۱۸:۱۲
زهرا سادات علوی