طرح درس نویسی پیش دبستان

بر اساس کتاب "با کودکان خود طیب سخن بگوییم"
بایگانی
آخرین مطالب

طرح درس نویسی پیش دبستان

بر اساس کتاب "با کودکان خود طیب سخن بگوییم"





بسم الله الرحمن الرحیم

 

چلسه هفتم از مبحث طرح درس نویسی در حالی شروع شد که اعضاء کلاس با کوله باری از سوالات و ابهامات در مورد محتوای تولیدی از فصل لحن و القاء سر جلسه حاضر شده بودند و توقع رفع آن ها توسط استاد را داشتند.

ابتدای کلاس با معرفی یک کتاب به عنوان نمونه طرح درس توسط استاد شروع شد که اتفاقا یکی از منابع مورد استفاده آن ها در طرح درس های پیش دبستان کتاب طیب سخن بود!

استاد با توضیحی مختصر در مورد نحوه ی نوشتن این طرح درس، عنوان کردند که با محتوایی که ما در اختیار داریم در مدت یک هفته می توانیم از این مدل کتابها بنویسم ، فقط کافیست قلق کار دست اعضاء بیاید.

پس از معرفی این کتاب و توضیح در مورد مدل طرح درس نویسی آن ،اعضاء جلسه شروع به توضیح در مورد روند خودشان نمودند و  استاد در مورد ایراد کار  اعضاء و ریشه ی آن کمی توضیح دادند.

همانطور که می دانیم و در پست خروجی های کار، روند کار یکی از گروه ها توضیح داده شد، سوالات افراد عمدتا مربوط به محتوا که موضوع لحن و القا ، تعریف آن ها و احصاء انواع آن ها و توزیع آن در رده های سنی مختلف است می شود بود.

 از نظر استاد، عمده مشکل اعضاء در ناتوانی از طرح درس نویسی و وجود این همه سوال، عدم تسلط به قالب کار و قلق های طرح درس نویسی بود.

ایشان تاکید داشتند که باید کار از کل به جزء حرکت کند تا ابهام ها ابعادشان واقعی شود. مثلا در طرح درسی که به عنوان خروجی قرار است تولید شود ، باید ابتدا زمانهایش در نظر گرفته شود. یک مدل از طرح درس توسط ایشان از کل به جزء توضیح داده شد که به شرح زیر است:

ما می خواهیم در بازه سنی از ابتدای تولد تا شش سالگی طرح درسی تهیه کنیم که مخاطبش مادر باشد و بتواند بعضی از لحن ها را در فرزند خود بوجود بیاورد یا تقویت کند. این نکته را هم در نظر میگیریم که ممکن است مادر 24 ساعت در کنار فرزند باشد و القاهایی به او داشته باشد، اما چیزی که ایجا مد نظر ماست ، آن قسمت از ارتباطات است که به صورت هشیارانه به القای مسائل مشخصی اختصاص پیدا می کندو جنبه ی آموزش غیر مستقیم  دارد و قابل ارزیابی است.

از طرفی آموزش لحن ، یکی از 8 عنوانیست که قرار است به عنوان موضوع طرح درس قرار گیرد و غیر از موضوع لحن 7 عنوان دیگر در این طرح درس قرار می گیرد. و اگر مادر در ابتدای این آموزش ها روزی نیم ساعت از وقت خود را برای آموزش بگذارد در انتهای 6 سال فقط موضوع لحن، برای مادر به حدود 3 ساعت زمان در روز برای آموزش به کودک نیاز دارد.

بر همین اساس اگر در نظر بگیریم که طرح درس پیش دبستان ما شامل 8 موضوع است و هر کدام از این موضوعات لازم است در مقاطع سنی 6 ماهه توزیع شود ، با انبوهی از آموزش ها مواجهیم که باید از ابتدای کار طوری فعالیت ها را غربال کنیم که امکان اجرای آن ها برای مادر وجود داشته باشد.(اینکه عامل آموزش را مادر در نظر گرفتیم در ابتدای کار به دلیل مقدمه بودن و راحت تر بودن کار است که به محض پیشرفت، طرح درس مربوط به مربی نیز طراحی خواهد شد ان شالله)

اگر به موضوع طرح درس نویسی به این صورت واقع بینانه نگاه شود، متوجه می شویم که در هر سال از این 6 سال موجود، کافیست یکی از انواع لحن ها آموزش داده شود و اگر بازه هامان را به دلیل تغییرات توانایی های کودک به نیم سال کاهش دهیم در هر ماه از این طرح درس کافیست یک فعالیت برای آن لحن طراحی شود و این یعنی لازم نیست در موضوع لحن در این سطح عمیق و وسیع پژوهش شود زیرا محل استفاده از آن به این ابعاد وجود ندارد و به همین اندازه که در کتاب طیب سخن از انواع لحن و تعاریف آن صحبت شده برای طرح درس ما می تواند فعلا کافی باشد.

با این توضیحات استاد ، لحن های موجود در فصل لحن از کتاب طیب سخن که 6 تاست توسط استاد توضیح داده شد و قرار شد این لحن ها بر اساس سیری که در خود کتاب دارد و همچنین سیر تثبیت لحن های سالهای قبل در سالهای بعد، به صورت فعالیت در بازه های یک ماهه توزیع شود. 

برای پیشرفت سریعتر کار هر کدام از لحن ها به یا چند نفر از اعضای جلسه برای طراحی فعالیت در سالهای مختلف سپرده شد.

در مورد تثبیت این لحن ها در سالهای مختلف هم این نکته وجود دارد که اگر به عنوان مثال لحن دعایی در سال اول به صورت آموزشی کار می شود ، در سال دوم برای تثبیت آن در پس زمینه آموزش ها و فعالیت ها به عنوان یادآوری و تثبیت قرار می گیرد.

 

 

صوت جلسه هفتم طیب سخن از سایت مدرسه قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۲۲
زهرا سادات علوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی